© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

onsdag 14. mars 2012

Benign nevus av dermal art?

En kveldsvakt og en dagvakt er over, og jeg lever sannelig ennå. Såret har ikke blødd etter helgen, selv om det fortsatt væsker litt. Det er absolutt overkommelig. Men all dusjingen førte til at huden på leggene ble tørrere og klødde litt mer enn vanlig, og jeg oppdaget plutselig at en av mine utallige føflekker ser ut til å ha vokst i størrelse. Den er ca. 11 mm på det lengste. Jeg har ikke til vane å ta bilder av leggene mine, men jeg klarte å spore opp et bilde fra 2009 hvor flekken ser mindre ut. Vinkelen på kameraet/leggen gjør en direkte sammenlikning vanskelig. 
14.03.12. Lys farge. Voksende?
Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Skal jeg fly sporenstreks til legen og si at flekken ser ut til å ha vokst og har klødd litt, la det bero og følge litt med eller bare blåse i det. Foreløbig lener jeg mot å la det bero, mens jeg følger litt med. Med så mange føflekker som jeg har, klarer jeg rett og slett ikke holde oversikt over eventuelle endringer - med mindre de er dramatisk markante.

Jeg ser i journalutskriften min at jeg også i 2005 var bekymret for samme føflekk. Legen skrev da følgende: "På høyre legg sees en ca. 8-9 mm stor pigmentert lesjon med en sentral opphøyning. Klinisk og dermatoskopisk en fullstendig benign nevus av dermal art. (...) Ingen medisinsk indikasjon for fjerning av denne."  Den har altså vokst 2-3 mm siden da, men det betyr kanskje ingenting.

På samme leggen fjernet jeg i 2001 to andre føflekker. Begge sårene ble sydd med to sting hver som ble fjernet etter ei uke. Samme ettermiddagen, i det jeg satte meg i sofaen etter jobb, sprakk det ene såret på grunn av EDS. Stingene skulle blitt værende lenger, men da visste jeg ikke at jeg hadde EDS. Til alt overmål gikk det betennelse i såret som sprakk, uten at det har noen betydning i dag. Likevel - EDS-en min gjør at sår gror sakte, arr blir store og kirurgi bør egentlig unngås hvis mulig.
14.03.12 Showing some leg.
Jeg lar det foreløbig bero, tenker jeg. Minst mulig oppstyr. Hvis jeg likevel er hos legen, kan jeg heller nevne det da. Med mindre flekken endrer seg drastisk.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes du kan nevne det om du likevel er hos legen. Jeg har en føflekk som jeg gjerne skulle fått sjekket og etter å ha sett det an noen uker, ringte jeg fastlegen. Der er det fire ukers ventetid så da går det en stund før noe blir gjort.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...