© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

onsdag 29. februar 2012

Tilstandsrapport

Det var en underlig opplevelse. Jeg rakk ikke å grue meg særlig, for da jeg hadde meldt min ankomst hos dagkirurgien, ble jeg hentet nesten med en gang. Jeg ble fulgt inn i en garderobe og bedt om å skifte til sykehustøy. Lekre militærgrønne sykehussokker, rosa crocs (!), blå sykehuskjortel med knapper bak, gjennomsiktig sykehusunderbukse og rød frottémorgenkåpe. Og navnelapp, som jeg har sjekket utallige av på pasienter. Nå var jeg en selv.
Etter en kjapp snakk med kirurgen og en sykepleier, samt to piller av ukjent opphav, ble jeg geleidet inn på operasjonsstua, veiledet oppi stolen, tildekket, vasket og tilbørlig plassert. Og så kom kirurgen inn igjen. "Jeg er kjent for å slenge med leppa," sa han, "men siden du er våken skal jeg prøve å beherske meg!". Festlig fyr. Men han forklarte bra hva han drev med underveis. Den første bedøvelsessprøyta var skikkelig slem. Den andre kjente jeg nesten ikke. 

Mens han holdt på spurte han meg om det gikk greit. "Joda, jeg ligger nå her.", svarte jeg. "Kjenner røyklukta." Kunne lagt til at jeg så røyken stige opp mot operasjonslampa, men lot det være. "Ja, ingenting er som lukten av brent kjøtt om morgenen", svarte kirurgen, med referanse til et kjent filmsitat. Galgenhumor er et kjent sykehusfenomen. Jeg har vært der selv. Mangt og meget som blir sagt på jobb egner seg ikke for sarte ører.

Operasjonen gikk greit, selv om den ene marisken var noe større enn forventet og kirurgen måtte jobbe litt ekstra med den. Jeg blødde visst litt mer enn vanlig også, men som han sa: "Vi lar deg ikke gå før vi ser at det har stoppet." Så fór han ut og sykepleierne pakket meg ut av stolen og trillet meg inn på ei annen stue hvor jeg fikk sitte og vente sammen med andre medpasienter. Inn og ut av operasjonsstua på en halvtime. Ikke verst!

Til slutt fikk jeg lov å gå. Jeg kledde meg opp i privattøyet igjen og fikk sykemelding og lykkeønskninger med på reisen. Jeg stakk innom jobb og leverte sykemeldingen ("Jøss, er du i privaten?") og kjørte hjem igjen. Strengt tatt hadde jeg ikke lov å kjøre selv, men jeg følte meg veldig bra (lokalbedøvelsen funket utmerket) og ærlig talt var det det enkleste. Jeg var hjemme igjen tre timer etter at jeg dro.

Der slang meg nedpå igjen og sov noen timer. Først da jeg skulle på første toalettur etter operasjonen ble jeg svimmel, men hodet ned og rumpa opp i et par minutter funket. Bimmelim var ikke noe problem. Nå har jeg beskjed om å dusje to ganger i døgnet og etter hvert toalettbesøk (bommelom) for at såret skal gro fint. Det siste punktet fikk jeg testet i dag, noe nervøst, men det gikk over all forventning. Jeg har til og med ikke hatt behov for verken smertestillende eller sittering! Og med sykemelding ut neste uke har jeg nå masser av tid! :-)

6 kommentarer:

  1. Tusen takk! Lisensen kommer til å gå veldig greit, ser det ut til! ;)

    SvarSlett
  2. Så bra at du ikke har smerter i etterkant. du får bare nyte dagene og kos deg som best du kan :) Ha en fin dag! Klem

    SvarSlett
  3. Hei, er du glad for at du gjennomførte operasjonen? Følte du mye smerter i flere uker etterpå. Er satt opp for operasjon, og må innrømme at jeg er litt skeptisk da jeg nesten utelukkende kun har hørt negative ting. Men så tenker jeg at det stort sett er negative ting som kommer frem:) Setter utrolig stor pris på svar

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, operasjonen var nødvendig, så jeg er glad jeg utførte den. Følte ingen smerter overhodet i etterkant. Lykke til med din egen operasjon! :)

      Slett
    2. Tusen takk for svar:) Godt å høre en positiv opplevelse også...

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...