© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

mandag 27. februar 2012

Morgendagen

I morgen har jeg velferdspermisjon med lønn. Personalansvarlige fikk litt fnatt da jeg kom og ba om fri og forklarte at jeg kanskje kom til å ha sykemelding ut uka. "Midt i vinterferien?!", spurte hun smådesperat. Vi er visst på minimumsbemanning, og uten barn har jeg jo ikke peiling på når skoleferiene er. Alt jeg brydde meg om, var at jeg har få vakter denne uka. Og siden jeg allerede hadde utsatt dagkirurgien én gang, var jeg ikke lysten på å gjøre det en gang til. Permisjonen ble forøvrig gitt uten mer diskusjon.
Uten å gå i detaljer, skal jeg fjerne et par marisker. Det er nok fort gjort. Derimot bekymrer jeg meg for sårtilhelingen etterpå. Én ting er stedet mariskene fjernes fra - en infeksjonsrisiko av de større. For å legge stein til byrden, har jeg også Ehlers Danlos Syndrom (EDS) av klassisk type. Det betyr at jeg har en defekt i kollagenet som fins i bindevevet, noe som igjen betyr at jeg har dårlig sårtilheling som fører til at jeg får store arr med tynn hud over ("sigarettpapirhud"). Da jeg fjernet stingene ei uke etter å ha fjernet to føflekker på leggen i 2001, sprakk det ene såret da jeg satte meg i sofaen samme ettermiddagen. Normalt sett skal sting bli værende dobbelt så lenge hos EDS-ere, men tilbake i 2001 visste jeg ikke at jeg hadde EDS.

Marisker skal ikke sys, men såret holdes åpent til det gror av seg selv. Med en noe økt blødningstendens ser jeg ikke frem til det, selv om jeg skal ta meg noen cyklokapronpiller før morgendagen. Og så må jeg visst spise fiberrik kost en stund fremover ...

Ønsk meg lykke til i morgen! :-)

7 kommentarer:

  1. Lykke til Rødhette! Jeg håper alt går bra og at sårene heales fort! Klem fra meg

    SvarSlett
  2. Lykke til!
    Tenk gode tanker og spis noe godt (og fiberrikt)
    Klem fra LIV

    SvarSlett
  3. Jeg har akkurat fjernet to små marisker og disse ble sydd. Ser at han har dratt med litt av underlivet foran mot endetarmen, men håper det der er bare noe som ser rart ut akkurat nå :b Hvordan ble resultatet ditt? Er mariskene helt borte? Når jeg ser etter nå, så ser jeg at de fortsatt er der bare mye mindre. Men håper dette bare er pga stingene, og at dette vil gå seg til.. Hvor lang tid tok det før det var ferdiggrodd? Finner lite av dette på nettet, så fint at du skriver litt om dette :)

    SvarSlett
  4. Den ene marisken er borte, den andre er det litt igjen av. De ble ikke sydd, men brukte ei drøy uke på å gro. De blødde litt i begynnelsen, men så gikk de over til å væske. Dette sluttet altså ikke før etter 8-9 dager etter operasjonen, og skyldes nok i svært stor grad EDS.

    SvarSlett
  5. Ser at dette er et gammelt innlegg, men håper du kan svare på det jeg lurer på. Hvordan fikk du fjernet mariskene? Gikk du til legen og ble henvist til sykehuset, eller gjorde du dette privat? Ble det gjort med lokalbedøvelse?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann, Anonym! Jeg tok opp problemet med fastlegen min, og hun sendte henvisning til det lokale sykehuset. Husker ikke hvor lenge jeg sto på venteliste, men det var ikke avsindig lenge. Jeg fikk lokalbedøvelse (to sprøyter). Les gjerne oppfølgingsinnlegget mitt: http://blafrende.blogspot.no/2012/02/tilstandsrapport.html

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...