© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

fredag 6. januar 2012

Buzza ... lurt?

I november fikk jeg en e-post fra Buzzador hvor jeg fikk muligheten til å kjøpe noen stekepanner fra OBH Nordica sammen med en iskremmaskin til redusert pris, mot å buzze herligheten for allmenheten. På grunn av jobb, sykdom og jul ble det dårlig med uttesting av produktene, men for noen dager siden begynte jeg å få kalde føtter for kampanjen og tok iskremmaskinen i nærmere øyensyn. I presentasjonen av dette vidunderet fremgår det jo hvor enkelt og lekende lett det er å lage hjemmelaget iskrem.
Forventningsfullt åpnet jeg pakningen og plukket ut maskinen, som består av to fryseboller og et lokk med en slags visp til å blande iskremblandingen med. Få deler og så langt så det jo greit ut. Oppi pakningen fulgte det også en bruksanvisning som inkluderte noen oppskrifter. Praktisk!
Ledningen fra lokket er på bildet gjemt på finurlig vis.
Men så leste jeg oppskriftene litt nøyere og innså at vårt kjøkken er totalt akterutseilt når det gjelder utstyrsbeholdningen. Vi må vel være en av de siste husholdninger som IKKE har en blender, for det var åpenbart en nødvendighet i flere av oppskriftene. Se her:

Bringebæris: "Ha bringebær og sukker sammen i en blender."
Sorbet: "Bærene blendes/moses." (Ok, her kan jeg visst til nød mose bærene.)

Der blender ikke var nødvendig, måtte noen ingredienser piskes. Pisking involverer arbeid, og inngår ikke i min oppfatning av "enkelt og lekende lett". Annet maskineri må nemlig finnes frem fra skyggene for å utføre arbeidet.

Vaniljeis I: "Pisk fløten til krem. Pisk eggeplommer, sukker og kornene av vaniljestangen til en luftig eggedosis. Vend forsiktig kremen i eggedosisen."
Vaniljeis II: "Eggeplommer, sukker og korn av vaniljestang piskes grundig. Melken varmes. Fløten piskes i eggeblandingen. Den varme melken helles i under omrøringen. Blandingen varmes nå på lav varme i ca. 2 minutter og må ikke koke. Blandingen avkjøles før den helles i ismaskinen."
Bringebærsorbet: "Hell vann og sukker i en kjele og kok det opp og la det småkoke i ca. 5 minutter. La det deretter avkjøle til det er lunkent. Tilsett sitronsaft og bringebær. Blandingen blendes litt med en stavmikser."

Det eneste som ikke involverte blendere eller pisking var frozen yoghurt/yoghurtis, men så var firmaet påpasselig med å skrive "Lett og raskt!" i overskriften.
Drømmen. (Foto: S. Dreyer/bt.no)
Jeg føler meg litt lurt, men maskinen må prøves! Må bare få litt mer orden på kjøkkenet først. Det er mye mindre enn det vi flyttet fra i Oslo, og enn så lenge har vi ikke funnet plass til alt. Mye står fortsatt "lagret" på gulvet i et hjørne.

2 kommentarer:

  1. Jeg er fornøyd med pannene. Men iskremmaskinen kunne vi ha spart oss for...

    SvarSlett
  2. Nei, iskrem er ikke nødvendigvis enkle saker og med en iskremmaskin så får du ikke laget så mye heller. Vi har en av et annet merke og siden vi er 6 stk får vi kanskje en liten kule hver:(
    Lykke til:)
    Klem
    Liza

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...