© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

søndag 20. november 2011

Snøkrystall av papir (DIY)

Tidligere denne uken var jeg plassert på en satelittlab hvor det av og til kan være litt rolig, særlig rundt lunsjtider. Vi er to stykker som jobber sammen, og "avløser" hverandre under lunsjen. Og da kan det som sagt være få pasienter som kommer innom, for leger og sykepleiere behøver også mat i magen. 
Denne uken ble det veldig stille mens jeg var alene på lab'en mens kollegaen min spiste lunsj. Etter å ha surfet nyhetene til det kjedsommelige, kom jeg på en video jeg hadde sett kvelden før. Den viste hvordan man lager en snøkrystall av papir og det så virkelig lett ut! Resultatet så litt imponerende ut, så jeg tenke at hvorfor ikke prøve? 

Frem med seks kopiark, saks, tape og stiftemaskin. Papirarkene ble klippet til kvadratiske størrelser før de ble brettet og klippet på riktig måte. Deretter ble noen hjørner tapet sammen før tre og tre ark ble stiftet sammen og deretter ble de to enhetene stiftet sammen igjen. Så noen siste stifter for å stabilisere det hele og ta-daa! Ferdig julepynt! Kjempeenkelt!

Jeg klippet tre "linjer" i mine trekanter, men du kan klippe både flere og færre etter eget ønske. Du kan selvfølgelig også lage større eller mindre varianter og ha en annen farge enn hvit. Gul snø er jo også et kjent fenomen, for eksempel ...

Kollegaen min ble riktig så storøyd da hun kom tilbake fra lunsj, og det ble et par sykepleiere som stakk innom også. Faktisk ville de gjerne at jeg laget noen til dem også. Det gjør jeg så gjerne, men bare hvis jeg blir plassert på satelittlab'en igjen og får tid til det. :-) 

Kikk på denne videoen for å se hvordan jeg lærte å lage dem:

6 kommentarer:

  1. Flott snøkrystall! Den vil jeg prøve en dag.

    Fint å ha litt tidsfordriv på jobben :-)

    SvarSlett
  2. Det der er jo nesten noe man må prøve!

    SvarSlett
  3. Så kul! Denne skal jeg jammen se om det blir tid til å få til nå i førjulstiden :) Takk for tipset! *♥*

    SvarSlett
  4. Disse er kjempeflotte, jeg har laga flere stykker tidligere. De ser så kompliserte ut og så er de egentlig veldig enkle å lage, av ting man har for hånden. Det er flott, for da jeg kom over denne for to år siden ble jeg så inspirert at jeg MÅTTE sette i gang med en eneste gang, he he. Da var klokka egentlig langt over leggetid.

    Og da jeg hadde juleverksted for venninner i fjor, bretta vi mange og alle var skikkelig fornøyd med sin egen produktivitet.

    Så hyggelig å ha anledning til å få gjort noe sånt på jobben, noe fint som alle kan glede seg over i adventstida.

    SvarSlett
  5. Viste ikke at du var så hendig. Nå er jeg imponert;-)

    SvarSlett
  6. Denne stjerna lærte jeg å lage forrige uke...av en 12-åring...så enkelt..så dekorativt.

    ei fin helg ønskes deg...
    klem fra Kristin

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...