© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

tirsdag 1. november 2011

Katta på matta

Da jeg dro på jobb i dag morges, lå katta og myste utover verden fra rekkverket som du kan se refleksen av øverst i bildet til venstre. Og tror du ikke katta lå på dørmatta da jeg kom hjem åtte timer senere? Den snuste på et eller annet insekt og stelte pelsen sin. Da jeg skulle låse meg inn, tuslet den bort noen meter. Da jeg kom inn i stua (som vender den andre veien), så hadde jammen katta ruslet rundt og satte seg til å mjaue etter oppmerksomhet på verandaen.

Jeg tenkte kanskje at katta syntes det var kjekt med litt varmende lys i lantera, og da jeg fyrte opp stearinlyset kom katta som et skudd og ville først inn gjennom dørsprekka, men la seg til på matta igjen da den ikke slapp gjennom.

Til slutt fant jeg ut at jeg måtte prøve å få dokumentert dette. For å unngå å skumpe inngangsdøra i katta for å ta bildene, åpnet jeg kjøkkenvinduet i stedet. Etter litt nysgjerrig kikking på meg og på vinduet, kom katta tuslende igjen. Da vinduet var åpnet nok til at jeg kunne få lent meg godt ut for å få en fin vinkel, så var jammen vinduet også åpent nok til at katta kunne klare å hoppe inn, så jeg drev med endel avfeiende bevegelser og bestemt stemme. Den så nemlig veldig troende ut til å plutselig sprette innomhus. Til slutt skjønte den at det ikke var verken mat eller varme å hente hos oss, og da gikk den sin vei.

Hvis noen gir den mat, er kattens interesse da vendt mot personen som gir mat eller stedet hvor den får mat? Noen som vet?

Som sagt så begynner jeg å tvile mer og mer på at den har en fast eier og et fast hjem. Og hvordan skal det gå til vinteren, tro? Uansett kan vi ikke ta katta inn, for jeg er gresselig allergisk.

3 kommentarer:

  1. Ja, denne katta har nok en eier. Det er ikke de forrige eiernes katt da? De er nok mest interessert i maten du kan tilby, ikke deg. :-) Ikke fall for fristelsen, da kan den bli værende. Og det finnes noen som savner den. Antagelig bor den ikke så langt unna.

    SvarSlett
  2. Katten til husverten kan være borte i ukesvis mens han er på jobb, og da snylter han mat hos naboen. Kanskje er det noen som har gitt den mat fra dette huset og da kommer den tilbake dit?:)

    SvarSlett
  3. Elisabeth, det var ikke de forrige eiernes katt. Vi spurte dem nemlig, og da svarte de spøkefullt at "Den katta bor der, den!". Jeg får prøve å ikke la meg smelte. *sukk*

    Katrine Helene, de forrige eierne av huset har en liten sønn, så de har helt sikkert gitt katta mat flere ganger, ja. Men de visste heller ikke hvor katta hørte til.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...