© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

torsdag 27. oktober 2011

Forstyrret

Dette innlegget er mer for meg selv, slik at jeg kan huske opplevelsen i ettertid.

Da jeg kom inn i rommet hvor møtet skulle holdes, opplevde jeg i dag en liten synsforstyrrelse sånn ca. kl. 4-5 i synsfeltet mitt. Særlig på det høyre øyet. Det var samme opplevelsen som når man har sett inn i et sterkt lys og ødelegger synet for en kort stund. Denne flekken av "bevegelig lys" (nesten formet som Japan) forsvant derimot ikke bort sakte, slik de vanligvis gjør etter å ha sett lyset. Derimot vokste den gradvis oppover i synsfeltet, og til slutt var det som å ha en skylapp fra omtrent kl. 12 til 5. Jeg kunne se fint rett frem, men sidesynet til høyre var sterkt påvirket.

Ettersom dette var et lunsjmøte, tenkte jeg å spise ferdig før jeg (diskret) skulle sjekke om det bare gjaldt høyre øye eller begge øynene, men plutselig - etter et blunk - var hele elendigheten borte! Skylappen ble helt plutselig borte etter 20-30 minutters gradvis forverring.

Opplevelsen i dag fikk meg til å tenke tilbake på 27. september da jeg også opplevde en slik synsforstyrrelse, skjønt da forstod jeg det ikke. Fordi opplevelsen var så lik det å ha stirret inn i sterkt lys, trodde jeg det skyldtes nettopp det, skjønt jeg ikke kunne forstå HVA jeg hadde sett på. Opplevelsen da var ikke like ubehagelig og forsvant etter ei stund, uten at jeg i dag husker etter hvor lenge eller om synsforstyrrelsen endret seg før den forsvant.

Tro om dette er relatert til B12-mangelen, noe annet eller kanskje er helt uskyldig? Ekkelt var det likevel! Og denne linken beroliget meg ikke nevneverdig ... Jeg er heller ikke plaget av hodepine eller migrene, så jeg tviler på om det er aura uten migrene. Ikke har jeg høyt blodtrykk heller. Snodige greier! Jeg skal til legen min uansett om 2-3 uker, så jeg får ta det opp med henne da. Nå har jeg det ihvertfall skrevet ned her slik at jeg kan huske opplevelsen.

Litt sånn føltes det. Bare på høyre side og på nedre halvdel. Og ikke midt i synsfeltet eller sikksakk. Mest lysegrå, faktisk.

5 kommentarer:

  1. usj så ekkelt da. jeg har hatt noe sånt men da i forbindelse med migrene, veldig rart og ubehagelig. *♥*

    SvarSlett
  2. uff,det hørtes ubehaglig ut.. Håper de finner ut hva det kommer av.
    God helg:)

    SvarSlett
  3. Æsj, det høres ikke morsomt ut, håper det ikke er noe som gjentar seg ofte.

    Hyggelig at du synes Coleslawen ble god, selv uten eple og sylteagurk.

    Klem
    Liza

    SvarSlett
  4. Dette er migrene. Jeg har nøyaktig det samme. Fikk det 1. gang for 48 år siden, i en skoletime da jeg var 14 år. Et glitrende sik-sak-lys som lignet litt på det man får ved å se på glødetråden i en blank lyspære. Det beveget seg fra høyre mot venstre i synsfeltet. Det hele var over etter ca 20 minutter. Jeg nevnte det aldi til noen, men leste som voksen om det da jeg oppdaget en tegning der jeg kjente igjen lys-mønsteret. Jeg har ikke hatt hodepine i særlig grad, men ofte lys/lyd-overfølsomhet. Er usikker på om det kommer i sammenheng med synsforstyrrelsen.
    Du trenger ikke bekymre deg, det er nokså vanlig :)

    Hilsen Terje

    SvarSlett
  5. Hei Terje! Takk for utfyllende kommentar på innlegget mitt. Jeg var ikke så veldig bekymret, men mente at det var greit for legen min å få vite om det. Hun mistenkte naturligvis det verste, og sendte meg sporenstreks til øyelege. Det kan du lese om i dette innlegget: http://blafrende.blogspot.com/2011/12/yerapport.html Konklusjonen ble oftalmisk migrene.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...