© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

onsdag 1. juni 2011

Små og store innkjøp

I dag har jeg handlet. Storveis. Blant annet en ny fisk til akvariet mitt - nemlig en gul algespiser, som var navnet den gikk under på Zoo-1-butikken. Den er omtrent 3 cm lang og skal fungere som rengjøringsassistenten min. I følge han som hjalp meg i butikken skal den ikke bli særlig større, være vennlig mot andre fisker, kunne klare seg som eneste av sin art, kunne klare seg med bunnmedium av relativt store steiner og ha ellers små krav til tilværelsen. 

Ikke helt gul, likevel - men fortsatt noe skremt.
På spørsmål om dens latinske navn, slik at jeg kunne google fiskearten og lese mer om den, fikk jeg bare beskjed om å google "gul algespiser", så ville jeg finne det jeg lette etter. 

- Jeg håper at det jeg fant ikke var helt riktig! På nettet fant jeg at gul algespiser også er kjent som kinesisk algespiser (Gyrinocheilus aymonieri), og det er ifølge et diskusjonsforum en drittfisk (sitat slutt). Den kan bli 28-30 cm lang, bli aggressiv og territorial og suge seg fast på andre fisker med stor overflate og gnage på dem. Høres ikke akkurat ut som et drømmekjøp! Den kostet bare 36,- så jeg får se hvordan den oppfører seg fremover. Kanskje jeg har fått en vennligsinnet versjon?

Som jeg nevnte for et par innlegg siden, så nærmer det seg 1 års-dagen til bloggen min. Derfor vandret jeg rundt på et handlesenter for å finne noen fine ting som jeg kan gi bort til dere. Å gå rundt og lete etter slikt er farlig! For gjett om jeg fant masse rart! Det er flaut å si det, men jeg endte opp med varer til en totalverdi av ca. 680,-!  Et par steder dristet jeg meg til å spørre om de kunne tenke seg å sponse gi-borten min, men nesten alle sa nei. Jeg synes det er skikkelig flaut å gå rundt å tigge om slikt, så jeg turde ikke spørre alle stedene jeg var innom. Jeg så an personen bak kassa og så måtte det ikke være noen innenfor hørevidde. Som sagt: flaut!

Det siste stedet jeg var innom, var den eneste butikken som velvillig sponset meg med tre varer - nemlig butikken Upstairs. De har utrolig mye knick knacks til en veldig billig penge. De andre butikkene jeg handlet ting til dere hos var Åhléns, Jernia, Home & Cottage og Lucky Duck. Jeg har bestemt meg for å trekke to eller tre vinnere, litt avhengig av hvordan jeg deler opp alle tingene. Og det er godt mulig at jeg kommer til å spare noen av tingene til en gi-bort på et senere tidspunkt, for det gikk jo noen kroner til alt dette! Jeg skal tenke litt nøyere over dette når jeg har bedre oversikt over alt jeg kjøpte og hvordan de passer sammen, så dere får følge godt med fremover!  ;)

7 kommentarer:

  1. Høres spennende ut..:)
    Håper algespiseren din blir av den snille varianten:)
    Ha en fin kveld:)
    Klem

    SvarSlett
  2. spennende med giveaway :) jeg tør aldri spørre om sånt i butikker, nettbutikker er litt lettere når man først handler i samme slengen. jeg sendte forresten en gang en mail til en butikk som jeg hadde handlet masse varer i til en giveaway om de kanskje ville legge ut på bloggen eller Facebooksiden sin at jeg hadde giveaway med premier fra dem, og fikk aldri noe svar :/ kommer nok ikke til å handle inn noe som helst der igjen for å si det sånn! *♥*

    SvarSlett
  3. Så fint med en liten hushjelp. :) Og skummelt meg handlerunde hvor pengene bare renner ut. Men så tøff du var som spurte om sponsing! :)

    SvarSlett
  4. Jeg tror at hvis du bare kjøper en kjærestefisk til algespiseren vil han unngå å bli drittfisk. Forskningen jeg lener meg på er hovedsakelig det faktum at de fleste menn blir drittmenn når de ikke har funnet en dame innen ti over tre, og at de da har en tendens til å bare henge seg på andre og lage kvalm. Gå for en kjærestefisk du :)

    Er det obligatorisk med gi-bort`er i bloggverden? Er jeg en kjip blogger som ikke gir bort ting? Jeg har aldri gitt bort noe som helst, og jeg tror ikke jeg har ambisjoner om å begynne med det. Men til mitt, og de andre kjipe-bloggernes, forsvar; Disse gi-bort bloggene, som plastrer all slags bilder av alle slags gi-borter på sin blogg, er nesten umulig å laste inn på mobilen min og de blir derfor ikke lest sammen med morgenrøyken. Så mulig dere mister meg, med den gamle telefonen, men dere får sikkert en masse andre lesere :)

    Jeg tror nesten jeg må gå hjem til egen blogg nå, for dette minner mistenkelig om et innlegg; beklager :)

    SvarSlett
  5. Kanskje ingen dum idé med en kjærestefisk til algespiseren, men foreløpig lar jeg den være alene med de fem andre platyene. Jeg vet ikke om det er en hunn eller hann ennå, heller. Det glemte jeg faktisk å spørre om ... *klaske panna*

    Det er på ingen måte obligatorisk med gi-borter, og en blogg blir ikke kjedelig av å ikke ha slikt. Jeg følger flere gi-bort-frie blogger. Jeg legger meg til som følger av blogger fordi jeg liker innholdet i en blogg, ikke fordi vedkommende gir bort i hytt og pine. Hvis noen jeg følger også gir bort, er det selvsagt veldig hyggelig, men jeg har ennå til gode å legge meg til som følger av bare den grunn.

    At mange bilder blir problematisk med "gamle" mobiler, forstår jeg. Det er trist hvis jeg mister deg som følger av den grunn, Tenkerbell, men jeg skjønner jo grunnen. Slike gi-bort-bilder i margen vil komme og gå i varierende mengder, og akkurat nå er det tydeligvis høysesong for å gi bort saker og ting. Håper du holder ut! :)

    SvarSlett
  6. Du mister meg da ikke! Jeg kan bare ikke lese deg til morgenrøyken på trappen :) Jeg leser deg isteden over kaffekoppen som etterfølger morgenens gjennomgang av epost før de andre kommer på kontoret :) Takk gud for at jeg er A-menneske, for da får jeg unna både jobb og privat før de andre tikker inn og telefonen begynner å ule!

    SvarSlett
  7. Ah, godt å vite! Som du kanskje ser, så har jeg endret litt på bloggen som en følge av kommentaren din. Jeg har laget to faner til gi-borter og til vinnerlykke. Har ikke fått flyttet alle gi-bortene over og er vel ikke ennå sikker på om eller hvordan jeg skal løse det, men vinnerlykken min har fått ny bolig. Da er bloggen ihvertfall -litt- ryddigere! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...