© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

fredag 22. april 2011

Nåla i høystakken

I dag fant jeg den berømte nåla i høystakken! Eller rettere sagt stoppenåla i grusen utenfor vinduene. I et sjeldent angrep av arbeidslyst begynte jeg å vaske vinduene ute, men plutselig var det noe spisst som stakk meg i ei tå. Det viste seg at en stoppenål hadde gått rett gjennom sandalen. Heldigvis stakk den ikke hull på annet enn sandalsålen. Og denne anekdoten forteller jeg selvfølgelig bare for å vise at det hender jeg gjør noe fornuftig i heimen, jeg også. Sånt som gulvvask og oppvask ble også unnagjort, så hurra for meg! :)
Bildet er lånt fra Galerie Pins art - Richard Otten-Wagener Gallery
På onsdag var vi innom en dyrebutikk. Jeg er ofte innom dyrebutikker hvis jeg går forbi, fordi jeg nå har en glimrende unnskyldning i knøtteakvariet mitt. Etter at akvariet ble flyttet fra mine foreldres kjeller til leieleiligheten, så har algeveksten økt. Jeg har i noen dråper antialgevekst ved vannskifte, men jeg har lurt på om jeg skulle kjøpe meg en algespiser til å ha oppi akvariet. I nevnte dyrebutikk hadde de pitbull pleco-er, som ikke blir lengre enn omtrent 5 cm, noe som er passe til min tredveliters. De skal visst helst ha sandbunn som de kan grave seg ned i så jeg er litt usikker på om de kan trives i et bunnmedium av kjeramiske steiner. Noen av dere som har peiling? Jeg er i grunnen helt grønn på akvaristikk.
Bilde av Johnny Jensen, lånt fra Akvaforum.no
I dag ble jeg oppringt fra jobb. Jeg må være så ærlig å innrømme at da jeg så nummeret som ringte meg opp, så svarte jeg ikke. Når det ringer fra jobb betyr det sjeldent annet enn mer jobbing, og jeg hadde virkelig ikke lyst å jobbe ekstra. Men få minutter senere tikket en tekstmelding inn hvor jeg ble spurt om jeg kunne ta med noe mat til felleslunsjen som 2. påskedags dagvakter har sammen. Og slikt er jo bare hyggelig, så jeg svarte en time senere at jeg skulle ordne noe pålegg. Ikke mer jobbing enn det, altså. *puh*

Hørte jeg feig ...?

3 kommentarer:

  1. Ville nok anbefale å gå for en Otocinclus affinis i steden. Selv om plecoen er kul så vil Ottoen være mer effektiv og ha det bedre i det lille karet.

    http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3833

    Har ikke akvarium selv lenger, men var VELDIG ivrig en stund. :D

    SvarSlett
  2. Høres absolutt interessant ut! Takk for tipset, Siven! Men det står at de har middels vanskelighetsgrad og at de er stimfisker og derfor bør være i grupper på minst fire individer. Min 30-liters har allerede fem platyer, og jeg kan ikke ha for små fisker pga. filteråpningene. Tror du likevel en otocinclus er passende? Høres ut som du har god peil. :)

    SvarSlett
  3. Det burde gå helt greit så lenge du ikke har tenkt å ha så mye annet oppi der. 4-5 Otto burde gå greit.

    Det viktigeste når du skal ha disse er begynnelsen og vannskifte fremover. De liker stabile verdier. Rolig tilvenning altså og godt med mat til å begynne med.

    Kan godt fores med grønnsaker som agurk eller squash, men husk da å ta disse ut igjen dersom de ikke spiser opp alt. Vil ikke ha råtne grønnsaker i karet.

    Ellers er det greit hvis de får algetabletter som tillegg til de algene som er i karet fra før.

    Hvis du har fått MYE alger i karet ditt så må du gjerne også vurdere plasseringen til karet. De skal helst ikke ha direkte sollys i det hele tatt. Vær obs på at det ikke er alle alger algefisk kan spise.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...