© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

tirsdag 26. april 2011

Allergi

Jeg liker faktaopplysninger. Jeg liker også å opplyse om fakta for andre. Jeg har blant annet skrevet et par innlegg her i bloggen som kan inngå i den kategorien, som innleggene om endometriose og hypothyreose. Pussig nok helserelaterte, begge to. I kveld hadde jeg tenkt å skrive et innlegg som forklarte sånn passe inngående, men forståelig, hva allergi er for noe. Allergi er noe dritt. Men akkurat den forenklingen hadde nok vært litt for enkel. De fleste vet jo at allergi er noe dritt, men hva er det egentlig som skjer i kroppen og hva forårsaker merakkelset?

Men siden jeg sitter her og snufser, det klør i øynene mine og jeg er trøtt - så kan du google det selv hvis du er interessert. Det involverer allergener, antigener og antistoffer. Noen spesielle celler i kroppen skiller ut noen kjemiske stoffer, f.eks. histamin, som gir noen reaksjoner. Derfor kan man gi antihistaminer (som zyrtec eller cetirizin) til allergikere for å dempe reaksjonene.

Nå har du sikkert skjønt at jeg er allergisk selv. Ikke så rent lite heller, for å være ærlig. Våren er en utfordring, og sesongen er lang. Jeg begynner med hasselallergi i mars, fortsetter med bjørk og avslutter i juli/august med timotei. Og som mange andre av dere så klør det altså heftig i øynene, nesa renner og den ene nysekula avløser den andre. Hvis jeg ikke tar medisiner, da. Og det gjør jeg selvfølgelig. Til nå har jeg brukt piller og øyedråper, men nå kjenner jeg at det er på tide med nesespray også.



Pollenallergi er én ting. Jeg er også allergisk mot noen dyr. I følge en blodprøve jeg har tatt, er jeg noe allergisk mot både hunder og hester, men det har jeg aldri merket noe til. Det har kanskje noe med eksponeringsmengden å gjøre. Katter, derimot, kan være plagsomme. Den allergien utviklet seg i ungdomsskoleårene. Ei venninne av meg hadde nemlig katt, og med årene kunne jeg ikke være i samme rom som den. Av og til går det greit å være på besøk hos folk med katt, men er jeg så dum å kose litt med ei katte og så glemme å vaske hendene, så er det gjort. Da er det bare å komme seg hjem og dynke øynene i allergidråper. Katteallergien er heldigvis sjeldent noe problem.
Hvem kan vel motstå en kos med noe så nusselig?
Men det som virkelig kan være farlig, er matvareallergien min. Jeg har noen relativt uskyldige kryssallergier på grunn av pollenallergien, som gjør at jeg reagerer på kirsebær, moreller, kiwi, fersken, epler og pærer. Og sikkert noe mer som jeg ikke kommer på i farten. Jeg kan spise disse matvarene, men det klør i leppene og i halsen og det føles litt småubehagelig. Noe mer dramatisk har det foreløbig ikke vært.


Skumle greier!
Paranøtter, derimot ... Der har du skumle greier! Første gang det ble dramatisk var i 1986 på nyttårsaften. Foreldrene mine hadde nøtter fremme i jula, og jeg tok en bitteliten bit. Det resulterte i en svært kløende hals og besøk på legevakten. I 22 år klarte jeg å holde meg unna paranøtter, inntil en vennlig student hadde vært så snill å ta med seg hjemmebakt nøttekake på jobb. Hvem har vel paranøtter i kaker, tenkte jeg. Det har jo tross alt gått helt fint i 22 år! Men bare minuttet etter den fatale biten kjente jeg at dette føltes helt galt.

Fordelen med å jobbe på sykehus er jo i slike tilfeller åpenbare, så jeg løp av gårde og fant første og beste lege som kunne hjelpe meg. For å gjøre en lang historie kort, endte jeg opp med sprøyte i baken, svelge ei pille gjennom en oppsvulmet hals og intravenøs behandling, samt noen timers innleggelse. Jeg fikk pusteproblemer, hele kroppen ble rød og ansiktet svulmet opp til det ugjenkjennelige. Faktisk mistet jeg på et tidspunkt synet fordi øynene ble så hovne! Hvis jeg først skulle være så uheldig som dette, så skjedde det på best mulige sted!


Bildet over viser et svært uflatterende nærbildet av det venstre øyet mitt hele TOLV timer etter at jeg spiste paranøttkake i 2008. Lekkert ...

Informasjon om allergi kan du blant annet finner hos Norges Astma- og Allergiforbund. De har forøvrig en ypperlig tjeneste som kalles Pollenvarselet. Uvurderlig for alle pollenallergikere!

3 kommentarer:

  1. Allergi er en strevsom greie, det kan jeg skrive under på. I min barndom var jeg nesten et år på Geilomoen barnesykehus for astmatikere.

    Det er godt at du har medisiner som hjelper. Har fått med meg på nyhetene at pollensesongen er tidligere enn antatt i år. Det har vært en enorm pågang hos leger og på apotek.

    Klem

    SvarSlett
  2. Ja, allergi er no herk. Du får trøste deg med at du er vinneren av give-awayen min. Klikk inn og send meg adressen din:-)

    SvarSlett
  3. Hurra, fru Underberget! E-post sendt! :D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...