© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

mandag 14. februar 2011

Rødt fortrinn

Ny dansk forskning tyder på at rødhårede er annerledes skrudd sammen enn andre, og dermed tåler smerte på en annen måte. Videnskab.dk har publisert en interessant artikkel om dette, hvor de forteller at rødhårede tåler smerte i huden bedre enn andre.

Flere studier viser at vi er mer følsomme for kulde, mindre mottakelige for bedøvelse injisert i huden, har mer vondt i tennene og er reddere for tannleger, og har større risiko for å utvikle sklerose og endometriose.

Enkelte studier viser også at rødhårede er svekkede og blir mer syke, og et rykte har florert blant kirurger om å være mer forsiktige med oss fordi det påstås at vi blør mer enn andre. Det siste har blitt motbevist i andre studier som viser at vi blør like mye som andre folk.

Men bildet er ikke entydig, da det også viser seg å være flere fordeler ved å være rødhåret. Vi reagerer mindre på elektriske støt, er mer mottakelig for bedøvelse gitt i blodet og reagerer sterkere på smertestillende medisiner. 

Og nå har altså danske forskere bidratt til det forvirrende bildet av oss rødhårede; Vi er mindre følsomme for sviende smerter i huden provosert av capsaicin (det aktive stoffet i chili), som blir sprøytet inn i huden for å skape smerte.

"Vores forsøg viser, at rødhårede er mindre overfølsomme over for den type smerte. Det gør ikke lige så ondt på dem, når man trykker tæt på smerteområdet med en nylonsnor eller en pind. Det er, som om de er en smule bedre beskyttet mod smerte, og det er rigtig interessant," sier Lars Arendt-Nielsen, professor på Center for Sanse-Motorisk Interaktion på Aalborg Universitet til Videnskab.dk.

Det er mildt sagt forvirrende at rødhårede tilsynelatende reagerer kraftigere på smerte fra varme og kulde og har problemer med å bli påvirket av lokalbedøvelse - men at vi er delvis beskyttet mot smerte fra chili og elektriske støt og lett blir påvirket av morfin.

Forklaringen er, i følge Lars Arendt-Nielsen, at forskjellige typer smerte og forskjellige legemidler gir forskjellige reaksjoner avhengig av hvordan personen er skrudd sammen. Og her er kjernen i dette: rødhårede reagerer annerledes, fordi vi ER annerledes enn de fleste andre mennesker.

"Vi har nogle små brikker til puslespillet, som peger i retning af, at deres smertesystem er anderledes, og det har formentlig også stor betydning for, hvordan de reagerer på lægemidler. Og det er jo rigtig, rigtig vigtigt at vide, at rødhårede f.eks. har dårligere effekt at lokalbedøvelse, men bedre effekt af morfin," sier Lars Arendt-Nielsen.

Dyreforskning ledet forskere på spor av et gen de kalte  MC1R (melanocortin 1). Dette er et reseptor-gen som har med produksjonen av melanin å gjøre. Melanin viser seg som brun farge i huden. Rødhårede har en variant av genet som ikke produserer melanin, og så har man spurt seg om dette også har andre konsekvenser. Det er nemlig mye som tyder på at genet også er knyttet til sentralnervesystemet.

Disse funnene kan bane vei for medisiner tilpasset hver enkelts gener, og ikke dagens "one size fits all"-medisinering.
Lars Arendt-Nielsen fra Aalborg Universitet påpeker at forskning som hans egen kanskje kan utvides slik at andre enn rødhårede får nytte av erfaringene. "Tænk, hvis man kunne lære også at beskytte andre mennesker mod overfølsomhed for smerte, så ville man have et kanon-våben mod f.eks. kroniske smerter. Det er endnu en grund til, at det her er rigtig interessant," bemerker Lars Arendt-Nielsen.

Dette innlegget er i stor grad hentet fra denne artikkelen i Videnskab.dk.

3 kommentarer:

  1. Jøss, alt de forsker på?

    Selv er jeg ikke rød annet enn i huden. Når jeg oppholder meg i sola. Eller jeg er rødlig i huden hele året. Griserosa for å være helt nøyaktig. Ja, så blek er jeg at jeg er griserosa. Sjarmerende...

    Ha en fin kveld, Rødhette :-)

    SvarSlett
  2. Samme her. Blir jeg utsatt for "langvarig" soling (15 minutter eller mer), blir jeg griserosa. Beina forblir kritthvite sommeren igjennom. Kjempeartig - føler meg skikkelig flott ...

    SvarSlett
  3. Jeg er sikker på at dere er flotte allikevel:)
    Takk for at du vil være med på hjertelotteriet mitt - vinnersjansen er foreløpig veldig god:))
    Ha ei god natt

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...