© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

mandag 21. februar 2011

Knopp!

Under vanningsrunden i kveld oppdaget jeg noe gledelig. Den ene julekaktusen min blomstrer! Den har hele TO hvite knopper, så jeg må kanskje omdøpe den til påskekaktus i stedet. Om blomstene blir hvite eller endrer til rosa etterhvert gjenstår å se. Jeg har aldri påstått å ha grønne fingre, så denne planten har ikke blomstret på flere år.

Jeg har to slike kaktuser, og den ene arvet jeg etter min farmor i 2004. Da var den bare 3 blad-ledd lang. Men om dagens blomstrende kaktus er den eller den jeg selv kjøpte i et svakt øyeblikk, det har jeg dessverre mistet oversikten over. Jeg TROR det er arve-kaktusen som blomstrer. Nå spørs det bare om jeg klarer vedlikeholde den slik at knoppene slår ut i full blomst, bokstavelig talt.

Og som et lite PS må jeg dessverre innse at knoppene nok ikke skyldes egen innsats heller, men nesten fire måneders rekreasjon hos foreldrene mine og min mors grønne fingre og kyndige håndtering.

Oooog som et enda mindre PPS, fant jeg nettopp ut (etter et google-søk) at den andre kaktusen min visstnok er en novemberkaktus. Bladene har spisse "utspring" og gjør den nokså gjenkjennelig, og det latinske navnet skal derfor være Schlumbergera truncata - skjønt den ser ut til å selges i Canada som julekaktus. Denne linken kan være nyttig om du lurer på hvilken type DU har! Den blomstrende kaktusen min ser derimot ut til å være en ekte julekaktkus.

2 kommentarer:

  1. Min pappa har slike planter. Dei skal visst stå kaldt delar av året, trur eg då? Dei han har er berre rosa blomster på!

    SvarSlett
  2. Jeg kan ikke -huske- at jeg har hatt slike kaktuser med hvite blomster, så jeg håper og tror at de ender opp som rosa blomster.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...