© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

mandag 24. januar 2011

Årets verste dag

Det påstår ihvertfall de lærde som brukte formelen [W+(D-d)]xTQ MxNA for å finne ut det. En kjekk og enkel liten formel med bare noen få variabler. Om dagens dag kommer til å være min verste gjennom hele 2011 gjenstår å se, men det var helt klart ikke blant mine favoritter. Allerede da alarmen ringte i dag morges, hadde jeg særdeles liten lyst til å dra på jobb. Etter grundig gjennomgang av kroppen for å finne en eller annen vondt som gav meg god nok grunn til å bli hjemme, måtte jeg bare kapitulere og dra av gårde. En litt vond og sår hals ble ikke grunn god nok i dag.


Vel fremme på jobb gikk jeg inn i min tredje uke på opplæring på en Hitachi Cobas 6000. Fancy navn, fancy utseende, ikke særlig fancy samarbeidsvilje. Maskinen hadde stått siden fredag kveld, og min planlagte oppstart på maskinen ble erstattet av servicefolk med rompa i været og hodet begravd i teknikken. De holdt på til lunsjtider. Da måtte det settes i gang en "pipe" (paip) som er et automatisk program. Denne pipen tok én time. Frem til 12 holdt jeg på med den langt snillere søsteren til maskinen. Jeg har et mye bedre forhold til henne, enn hennes lite samarbeidsvillige bror.

Til slutt kom da maskinen "min" opp, og jeg utførte ukentlig vedlikehold brukbart på egenhånd. Deretter gjennomgikk jeg daglig vedlikehold med noen små hick-ups som gjorde at ting tok mye lengre tid enn nødvendig. Mitt siste triks er å sette prøveglassrack inn feil vei, noe som fikk maskinen til å klage med en rød alarm. Jeg trøster meg med at jeg nå snart må ha gjort alle teite feil som er mulig å gjøre, slik at jeg kommer til å være superdyktig på maskinen etterhvert, etter alt jeg har vært gjennom ...

Jeg nevner i fleng:
  • Sette i prøver med korkene på
  • Sette rack i feil vei
  • Sette i reagenser under feil modus
  • Glemme å sette reagenser i under standby og må ta ned maskinen igjen
  • Glemme å ta ut reagenser under standby og må ta ned maskinen igjen
  • Feil eller glemme kontroller
  • Glemme kalibratorer
  • Feil rekkefølge i vedlikeholdspunktene
  • Ikke få til offlinebestillinger av analyser
  • Glemme å sette prøver i kjøleskap
  • Glemme å finne prøver i annet kjøleskap
  • Glemme å rydde opp i/halvferdige restlister
  • Rote for lenge i de forskjellige skjermbildene etter det jeg leter etter
  • Være for rask til å validere patologiske prøvesvar
  • Somle med å validere akutte prøver
Et cetera ...

Jeg har hatt en "mentor" med en engels tålmodighet under opplæringen, men jeg skjønte mot slutten av dagen i dag at selv hun var oppgitt. Selv var jeg både oppgitt og frustrert, og nekter standhaftig å tro hennes uttalelser om at "Du er så flink, atte!". Jeg føler meg utrolig klønete på maskinen. Da kveldsvaktene kom rett før jeg dro hjem, var ennå ikke maskinen kommet helt opp, men de fleste kontrollene var ihvertfall kjørt. I morgen har jeg bestilt smooth sailing. ALT skal gå på skinner i morgen! Det har jeg bestemt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...