© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

torsdag 18. november 2010

Endometriose

Jeg fortalte i sommer at jeg har noen diagnoser som kan være til dels svært plagsomme. En av dem er endometriose. Eller mer korrekt må jeg vel si at jeg har sannsynligvis endometriose. Jeg har ikke fått utført lapraskopi, slik at et positivt resultat foreligger ikke. Ultralyd var negativt da jeg ble utredet. Men alle symptomene mine fikk gynekologen til å gi meg diagnosen likevel.

Endometriose er en sykdom som kan oppstå hos kvinner i fruktbar alder.Endometriose er en tilstand der vev som tilsvarer den blodrike slimhinnen i livmoren, endometrium, finnes andre steder i kroppen. Vevet påvirkes av hormonforandringene under menstruasjonssyklus. Endometriosen kan være på en overflate som vil blø under menstruasjonen på samme måte som fra livmoren. Vevet kan også være inne i fast vev, og vil da fungere som en cyste som blir mer blodfylt og større under menstruasjonen. Endometriose er vanlig på organer i bukhulen. Den vanligste forklaringen på endometriose i bukhulen er at noe av menstruasjonsblodet med celler fra endometriet føres gjennom egglederen ut i bukhulen og fester seg på bukhinnen, eggstokker,tarmen og urinveier. Det skapes lesjoner, blodfylte cyster og sammenvoksninger, som resulterer i betennelser, smerter, barnløshet og mulige andre medisinske problemer. I sjeldne tilfeller er endometriose lokalisert på steder langt unna livmoren som for eksempel i lunger, armer, nese og til og med bak øynene og i hjernen.

Illustrasjonen er lånt fra Fertilitydocs.com
 Symptomer (kursiv for de jeg selv har/hatt):
  • Smerter før og under menstruasjonen (noen få har smerter gjennom hele syklusen) 
  • Smerter ved eggløsning
  • Smerter ved samleie                                                 
  • Infertilitet
  • Smerter ved avføring og/eller vannlating
  • Forstoppelse og/eller diarè
  • Tretthet, utmattelse, lavt energinivå
  • Kvalme
  • Kraftige og/eller uregelmessige blødninger
  • Smerter i korsryggen
  • Lav feber
  • Hodepine
  • Depresjon
Dette er noen av symptomene ved endometriose. Man behøver ikke å ha alle symptomene. Noen har andre symptomer i tillegg til de som står her. Dersom du har noen av disse symptomene behøver du nødvendigvis ikke å ha endometriose. Noen kvinner har ingen symptomer selv om de har endometriose.

Hvorfor skriver jeg om dette akkurat nå? Fordi jeg har j**** vondt i magen i dag! ARGH!
Informasjonen om endometriose er hentet fra følgende nettsider:
Wikipedia

4 kommentarer:

  1. Ai, ai. Been there, done that. Fyll på med Ibux/Paracet-blanding eller hva som funker (om noe) for deg. Store sympatiklemmer herfra.

    SvarSlett
  2. Ibux pleier hjelpe noe, men må ofte opp i 600-800 mg for at det skal ha noen effekt. Paracet alene virker overhodet ikke, men jeg har ikke prøvd blandingen.
    Sympatiklemmer mottas med stor takk! :)

    SvarSlett
  3. ...uff, ja, endometriose er IKKE no' å trakte etter... Interessant blogg du har forresten :) Kikket innom for første gang i dag, og klikket meg inn på denne artikkelen via framsida (29.mai-innlegget).
    Ser forresten at du har lest om Allan, hundreåringen :) Jeg er halvveis akkurat nå. Snakkes :D

    SvarSlett
  4. Allan er en kul kar! Og endometriose er noe dritt. Hyggelig at du vil følge bloggen min! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...