© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

søndag 17. oktober 2010

Vannsjekk

Mykt eller hardt vann?
Etter ei uke i kjelleren hos foreldrene mine, var det nok på høy tid at jeg testet akvarievannet i dag. Egentlig burde jeg testet det før jeg helte fiskene tilbake, men slik ble det ikke. Så da gjorde jeg det i dag i stedet. Disse testene er egentlig litt morsomme og får meg til å tenke på de første kjemitimene jeg hadde. Måle opp og telle dråper. Når skjer fargeendringen? Det er helt enkle tester og man må slett ikke ha ingeniørutdannelse for å utføre dem. Men det er en fordel at man kan lese og telle.   :-)

Noe med surhet å gjøre.
Da jeg kjøpte akvariet i desember i fjor bestemte jeg meg fort for å føre en logg. Hva som gjøres og hva som testes. Nye fisker, medisinering, vannskifte og sånne helt praktiske ting. Hvordan var forholdene når det og det skjedde? Du skjønner tegningen?

Siste loggføring var fra august etter ferien ... Etter det har igrunnen fiskene svømt i sin egen sjø uten annen inngripen fra meg enn fôringen. De har da også sett ut til å trives, i den grad jeg har kompetanse til å bedømme slikt. Når fem voksne og fire yngel lever i tilsynelatende beste velgående, tar jeg det som et godt tegn.

Passe nøytralt vann.
Men altså - etter en slik heisatur som de fikk i flyttingen og med nesten alt vann skiftet, så var det absolutt på høy tid at vannet ble sjekket. Parameterne som jeg undersøker er GH, KH, pH, nitritt og nitrat. Såvidt jeg har fått med meg er dette de viktigste. Nitritt og nitrat går på hvor mye avføringsrester som ikke løses opp/filtreres bort/går inn i livssyklusen i akvariet. Høye verdier her er farlige for fiskene og omtrent som å svømme rundt i sin egen urin. Neppe særlig trivelig.

Fiskene skal heller ikke svømme rundt i for surt eller for basisk vann. Forskjellig fisk har forskjellige behov. Mine platyer er kjent som nybegynnerfisk og ganske enkle å ha med å gjøre. Åpenbart, siden de overlever min behandling!

Har du sett de fine fargene på bildene over? Noen ganger skal du tilsette et fast antall dråper og angi en verdi utfra fargeutviklingen. Andre ganger skal du telle dråper til en farge endres. For eksempel fra gult til grønt eller gult til rosa. Kjempeenkelt!
Dagens konklusjon og loggføring.
På fredag hadde min far bursdag (Gratulerer her også!), og da jeg gikk ut døra på morgenen oppdaget jeg en bukett roser som stod oppstilt mot veggen, og tenkte at Du verden, det var da koselig gjort av noen! Men da jeg kom hjem etter jobb, ble jeg møtt av min mor som utbryter Du har fått blomster! Det viste seg at rosene var sendt fra min kjære i Oslo som savnet meg. Tre virkelig langstilkede dyprøde roser hadde han sendt meg, med teksten 

Til min elskede

Savner deg og ser frem til vi er på 
plass sammen i samme by (og bolig) igjen.

*smask*

Sammen med rosene fulgte det belgisk sjokolade. Yum! Godeste mannen min! Jeg savner ham masse, skjønt han har det nok hakket verre enn meg. Jeg bor jo tross alt hos foreldrene mine og får til og med ferdig middag, mens han bor alene i en halvtom leilighet med bare sitt eget ekko som selskap. Han har fått avslag på én søknad til og har da fire "aktive" igjen. *krysse fingre*

Oh sweet love!
English summary: It's important to check the aquarium water regularly. It's easy and produces nice colours. My love sent me three deep red long-stemmed roses on Friday because he misses me. I miss him too! *sigh*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...