© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

tirsdag 19. oktober 2010

Bokutfordringen

Huff, dette kommer til å vise hvor kjedelig jeg er i litteraturen. Jeg har lest en god del bøker, men jeg liker best krim. En god detektivhistorie er tingen. Nå som jeg bor på "hybel" hos mine foreldre, er omtrent alle bøkene mine godt pakket ned, og står innerst, nederst, bakerst på lager. Heldigvis er jeg glad i å kategorisere og lage lister. Jeg har IKKE en skreven liste med alle mine leste bøker, bare så det er sagt. SÅ rar er jeg ikke. Bare nesten. På Facebook er det nemlig en kjekk applikasjon som heter Visual Bookshelf hvor man kan lete etter bøker man har lest, vil lese, ønsker seg eller leser akkurat nå. Før de seneste oppgraderingene til Facebook var det en applikasjon man kunne bruke som en show-off, om man ønsket. Den viser bokomslaget og tittelen. Hvis man vil, kan man anmelde boka slik at andre kan lese det.
Noen av mine siste leste bøker vist hos Visual Bookshelf.
Hvilken bok leser du akkurat nå?
På nattbordet mitt akkurat nå ligger Harry Potter og mysteriekammeret. Jeg har lest serien én gang før, og begynte på nytt nå da jeg flyttet sørover. Jeg har oppdaget at når livet butter litt imot og ting føles litt tyngre enn vanlig, så liker jeg å lese spennende bøker hvor det gode vinner mot det onde. Jeg liker at ting ordner seg til slutt. Det ordner seg for snille piker, påstås det. Jeg ønsker å tro det.
Nattbordet: fascinerende klokke(radio) og splitter ny lampe kjøpt idag.
Hvor liker du best å lese?
Tja ... Favorittstolen har vi ikke hatt verken plass eller råd til å kjøpe ennå. En stressless med et pledd over meg tror jeg at jeg hadde likt. Hvis du spør meg hvor jeg vanligvis leser, så er det på senga. Hvis boka er spennende nok til at jeg også leser på dagtid, blir det i den ene enden av sofaen under stålampa. Da sitter jeg forunderlig nok ganske ergonomisk riktig, med knærne i 90 grader, ei pute på fanget hvor boka hvilker og rak rygg. Og ei pepsi max innen rekkevidde.

Hvilken bok skulle du ønske ble filmatisert?
Øhh ...

*tenke*

Kanskje Hypnotisøren av ekteparet som kaller seg Lars Kepler? Den var ihvertfall spennende. Mange gode bøker er jo allerede filmatisert, med varierende grad av vellykkethet. I de fleste tilfellene er bøkene mange lesehestehoder foran filmene i hvor vellykkede de er i forhold til hverandre. Skjønt det var en filmatisering som gjorde at jeg fant favorittboka mi, noe som leder meg til neste spørsmål:

Hva er favorittboka di?
For 10 år siden ville jeg aldri trodd at jeg skulle svare dette på et slikt spørsmål, men favorittboka mi er faktisk Ringenes herre av J.R.R. Tolkien.

Hvordan gikk det til? Jo, den første filmen kom vel ut i 2000, tror jeg. Da var jeg og min kjære nyslåtte samboere, og han hadde fryktelig lyst til å se filmen. Jeg hadde særdeles lite lyst til å se filmen. Fantasy?! Bare tull! Nei, takke meg til realistiske historier. Jeg måtte jo kunne tro at handlingen kunne skjedd! Motvillig ble jeg med på kino - og likte filmen! Dverger, trollmenn, alver, troll og hobbiter valset rundt i Midgard og fikk meg til å tro på det jeg så. At det var sinnsykt flotte naturscener fra New Zealand (som naturligvis kunne vært nesten hvor som helst i Norge) hjalp også. Derfor fant jeg ut at når jeg likte filmen, så kunne vel ikke bøkene være så ille, og dermed leste jeg både Hobbiten og den. Dermed var det gjort. Det gode kjemper mot det onde og vinner. My favourite story! Ringenes herre er dessuten så detaljerik, full av bakgrunnsmateriale og lang, at man glemmer mye av det man har lest. Man husker de grove trekkene, men koser seg med detaljene når man leser den på nytt.

Ellers kan jeg nevne at Veronika vil dø av Paulo Coelho også er bra. Den setter noen spørsmål ved vårt vanlige perspektiv. Hva er galskap og hva er normalt?

Og selvfølgelig The Hitchhiker's Guide to the Galaxy av Douglas Adams!

Er det noen bøker du ser frem til å lese i de neste månedene?
Ja! Disse:
Bokhylla mi: Nøye utvalgte bøker for høsten.
Hvilken bok har skuffet deg?
Jo Nesbøs Panserhjerte var ingen gedigen skuff. Den var faktisk utrolig spennende og gikk ut over nattesøvnen mot slutten av boka. Skal bare lese litt til! Men da Harry Hole havner i ei felle og får en ball i munnen som viser seg å bli litt vanskelig å håndtere, så tipper det over. Akkurat den delen av historien blir for fantastisk og ødelegger litt av etterinntrykket.

Jeg hadde store forventninger til Jeg skal vise dere frykten av Nikolaj Frobenius, og ble skuffet. Det var nok ikke boka sin feil, men heller hvilke forventninger jeg hadde. Jeg trodde den skulle være mer krim-aktig enn den var.

Tilbake til Riverton av Kate Morton ble jeg også skuffet over. Jeg gikk hele tiden og ventet på en høydare i historien, men den kom aldri. Da jeg hadde lest ut boka, var min første tanke Var dette slutten? Var det alt?Jammen ... Hva med ...?

Også Stephen Kings Insomnia ble jeg skuffet av. Det var den første (og eneste, tror jeg) boka jeg leste av ham, og ante ikke annet om forfatterskapet hans enn at han skrev spennende bøker. Og boka begynte spennende og fortsatte spennende ... men halvveis slo fantasy-sjangeren inn og ødela resten av boka. Den ble fullført, men bare fordi jeg ikke kan fordra halvleste bøker.

Da sender jeg utfordringen videre til trinemamma (som driver med flytteforberedelser) og Kali- som jeg begge kjenner i virkeligheten.  :) Ingen tidsfrist - bare ikke glem utfordringen!

6 kommentarer:

  1. Synst no at du var spennande eg! Les mest krim eg også!

    SvarSlett
  2. Godt å vite at vi er flere, Shy B! :)

    SvarSlett
  3. Håper jeg får ca to mnd miiinst på utfordringen. Med visning av hus om 12 dg og mye sykdom på jobb...you know who, holder det både med spenning,intriger,stress og litt love i det virkelige liv :-)
    Men plutselig er jeg tilbake. Spesielt etter 14 des .-)

    SvarSlett
  4. Hehe, trinemamma! Du får så lang tid du trenger. Det er ingen tidsfrist her. Jeg vet hvor mye pes en flytting er, og du har mer å flytte på enn jeg/vi. :) You know who var ingen bombe, dessverre. Håper dere holder hodet over vannet! :)

    SvarSlett
  5. Har lest tre eller fire Harry Potter-bøker. Overraskende underholdende for oss voksne også. ☺ Modig å si at Panserhjerte skuffa....den er neste på leselista mi..

    SvarSlett
  6. Men altså ... Panserhjerte er ei drivende god og spennende bok, og du kan absolutt glede deg til den! Det var bare akkurat den ene situasjonen i handlingen som tippet litt over. Synes JEG, da. Alle er nok ikke enige i det. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...