© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

onsdag 22. september 2010

Lavt stoffskifte

Jeg nevnte tidligere at jeg har opptil flere diagnoser som påvirker meg i større eller mindre grad, og jeg tenkte å fortelle litt om den som jeg selv tror påvirker hverdagen min mest den siste tiden, nemlig lavt stoffskifte - også kjent som hypotyreose.

 Hypotyreose kommer nesten alltid av en svikt i skjoldbruskkjertelen, og ofte er det en betennelse som forårsaker svikten. Det antas at mange har en arvelig disposisjon for å utvikle sykdommen, og at større belastninger og livskriser kan medvirke at sykdommen utvikles. Omtrent 80% av de som får hypotyreose får den autoimmune varianten som er kalt Hashimoto. Noen utvikler også andre autoimmune sykdommer som diabetes, revmatisme, leddgikt, Sjøgrens syndrom, pernisiøs anemi m.m. Sykdommen finnes i alle aldersgrupper, og den forekommer hyppigere med økende alder, og sykdommen er 4–5 ganger så hyppig hos kvinner som hos menn. Hos eldre kvinner er det 3–5 % som har hypotyreose. 

Tidlig hypotyreose kan være nesten uten symptomer. Etter hvert blir imidlertid symptomene tydeligere. Symptomer kommer fra ulike organer i kroppen, og de kan derfor i starten gi mistanke om sykdom i disse organene. Hypotyreose presenterer seg således med betydelig mangfold av ulike symptomer (kursiv for de jeg selv (har) opplevd(-er):
  • Tretthet (føler meg aldri 100%)
  • psykomotorisk treghet
  • depresjon, nedstemthet
  • vektøkning til tross for dårlig appetitt (jeg er 30 kg tyngre nå enn for 12 år siden)
  • tørr hud (spesielt hendene, men kan også skyldes mye håndvask på jobb)
  • hårtap
  • hevelse rundt øynene
  • heshet
  • forstoppelse (av og til - men oftest det motsatte)
  • muskel- og leddsmerter (føler ofte slitne bein uten at jeg har "jobbet" for det)
  • menstruasjonsforstyrrelser (jeg har også endometriose)
  • galaktorré
  • dyspné
  • tendens til å fryse (så lenge jeg kan huske)
  • overfølsomhet for kulde
  • brain fog
  • hukommelsessvikt
  • stort behov for ro (har alltid foretrukket stillhet når jeg arbeider/konsentrerer meg)
  • redusert stressmestring
  • glemsomhet
  • tiltaksløshet (særlig de siste 5-6 årene)
  • energimangel (hele tiden! Frustrerende etter jobb når man ikke orker ta tak hjemme!)
  • anemi
  • binyreproblemer
  • væskeansamlinger (ødem)
  • struma
  • hjerte- og karsykdommer
  • infertilitet, barnløshet (dette har vi ikke testet ut ennå ...)
  • nedsatt sexdrift, nedsatt sexlyst (lav libido) (særlig de siste 5-6 årene)
  • sprø negler som knekker lett (har veldig tynne negler)
  • tørt og pistrete hår
  • lav kroppstemperatur (tror jeg ligger omtrent én grad under normalen)
  • muskelkramper
  • ukonsentrert (enkelte dager er verre, men stort sett funker hjernen som den skal)
  • hyppige humørsvingninger (gjaldt før jeg ble medisinert)
  • forstørrelse av hjertet
  • døvhet
  • kraftig menstruasjon (kan også skyldes min endometriose)
  • minsket svetting
  • tykk tunge (ihvertfall i hele voksen alder)
  • nervøsitet
  • tungpustet
  • smerter over hjertet
  • aldri uthvilt (føler stort søvnbehov)
  • kald hud (iskalde hender og føtter, men blitt endel bedre etter medisinering)
Symptomene kommer ofte "snikende" og fordi disse symptomene i seg selv er så diffuse og streng tatt kan være "hva som helst", er hypotyreose en underdiagnostisert sykdom som mange leger dessverre altfor lett overser. Det er mange mørketall der ute.

Sakset herfra
Å medisinere hypotyreose er heller ikke alltid like lett. Én ting er å monitorere de aktuelle stoffskiftehormonene TSH (thyreoideastimulerende hormon), FT4 (fritt thyroxin med 4 jodatomer), FT3 (fritt thyroxin med 3 jodatomer) og anti-TPO (autoantistoffer mot tyreoperoksidase), noe som lett gjøres i en blodprøve som undersøkes ved nærmeste kapable laboratorium. Men her er det springende punktet! Selv om disse verdiene ligger innenfor terapeutiske verdier, så kan vi likevel føle oss elendige! Og derfor BØR klinikk/anamnese være hakket viktigere enn at hormonverdiene ligger på anbefalte verdier. Dette er utrolig viktig og altfor ofte ignorert av legene.

Mine hormonverdier ligger for tiden innenfor anbefalt område, men jeg føler meg fortsatt tiltaksløs og tom for energi. Noen symptomer har minsket, slik som iskalde føtter - det kan du spørre min mann om!  :-)  Men nei, det er ikke alltid at det hjelper å ta seg selv i nakken, spise vitaminer eller komme seg ut i frisk luft. Det er en medisinsk grunn til at jeg føler meg som jeg gjør. Og det vises ikke på meg. Jeg er såkalt "usynlig syk", men jeg kan heldigvis bevise min sykdom ved  medisinen jeg tar (Levaxin 114 µg/dg) - og den må jeg i all sannsynlighet ta livet ut.

En utfordring nå som jeg flytter blir å finne en ny fastlege som har god greie på stoffskifteproblematikk, i tillegg til de andre diagnosene. En som tar meg på alvor og ikke bare fnyser vekk mine meninger. Til nå har jeg nydt godt av å jobbe på et sykehus og jeg har hatt god kontakt med enkelte leger som har tatt seg tid til å høre på meg, vurdert blodprøvene mine og til og med medisinert meg. Dette har jeg satt umåtelig stor pris på og det opphørte naturligvis idet jeg sluttet å jobbe der.

Takk og pris har jeg en fantastisk tålmodig og forståelsesfull ektemann! Han har sine helseplager, han også - så han er godt kjent med behovet for forståelse for sin situasjon. Det er utrolig frustrerende å føle at jeg bruker opp all energi på jobb, slik at når jeg kommer hjem så er det ofte full kollaps på sofaen eller faktisk å bare gå og legge seg for å sove i flere timer. Ikke alle dager er like ille heldigvis! Jeg har selvsagt gode dager innimellom, men jeg kan ikke huske sist gang jeg følte meg sprudlende opplagt og klar til å virkelig ta i et tak. Det meste kjennes som et ork. Det hjelper naturligvis ikke hvis omgivelsene ikke har forståelse for dette, men gir inntrykk av at de oppfatter meg som lat, tafatt og giddalaus.

Mye av det jeg har nevnt om hypotyreose her, har jeg funnet på følgende nettsider:
Meretes thyreoidea-side

Kikk også innom http://www.stoffskifteforum.no/
og innlegget "Skjoldbruskkjertelen" hos Sunt vett.

Beklager at det ble et laaangt innlegg, men det er viktig å fortelle om dette!

English summary: I have hypothyroidism (Hashimoto's) and you can read about it here.

6 kommentarer:

  1. Uffda! Litt å slite med det der!
    Ville bare minne deg på at nå har giborten min startet - så hvis du ikke vil "gå glipp av" de 4 ekstraloddene dine så er det bare å "ta" lodd før trekninga 4.10.10 :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Heia :)
    Lavt stoffskifte kan være et slit, og det vanskeligste er ofte som du sier at det ikke synes.
    Jeg har erfart at men må være litt sin egen lege siden ikke alle leger har like gode kunnskaper om stoffskifteproblemer.

    SvarSlett
  3. Hei juni! Ja, det er nok mange av oss som må lære opp våre leger, og sette oss godt inn i vår egen tilstand. Synd, men slik er det.

    Hyggelig at du la deg til som følger! :)

    SvarSlett
  4. Hei, veldig bra innlegg. Jeg sliter selv med lavt stoffskifte og perioder der jeg ikke får optimal behandling sliter jeg med mange av disse symptomene.
    Jeg går regelmessig til blodprøvekontroll for å holde kontroll på stoffskiftet. Synes det er svært viktig at en selv vet når vi bør øke eller minske levaxindosen og at legene hører på vår egen erfaring mht hvor vi bør ligge for å føle oss vel :)

    SvarSlett
  5. Hei. Leit å høre at du ikke får bra nok oppfølging for blodprøver etc. og stoffskiftet. Jeg har selv vært i samme båt som deg. Det er rart hvor vanskelig det skal være å finne leger som er gode på stoffskiftet. Hvis du bor i nærheten av Oslo kan jeg anbefale deg en god lege. Ta gjerne kontakt på bloggen min: https://nadinefrisksomenfisk.wordpress.com/

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, nadinefrisksomenfisk. Takk for svar, men som du ser er dette innlegget skrevet for 4,5 år siden. Jeg bor nå på Sørlandet.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...