© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

tirsdag 17. august 2010

Stinkende rosa

En spansk margeritt: eksempel på rosa
Det var da svært så det gikk i farger i denne bloggen! Men Sjuskeline nevner i sin blogg et fenomen som også har irritert meg, selv om vi ikke har barn; nemlig det faktum at for barn så skal alt enten være jenterosa eller gutteblått. Det er vanskelig å finne andre farger til dem, og å kjøpe "motsatt" farge til poden blir ansett som helligbrøde! Da er du sannsynligvis en dårlig forelder. Fy på deg!

Men det paradoksale, som jeg vil frem til med dette innlegget, er at rosa (eller lyserød som det het for hundre år siden) ble ansett som en MASKULIN farge tidligere fordi den er en blanding av dramatisk rødt og hvitt. Du har sikkert sett de knæsj-rosa knesokkene til spanske matadorer, ikke sant? De velger ikke rosa fordi de har skjulte homofile tendenser. Dette er nemlig mennemennene! Og lyseblå er en rolig og avslappende farge som ble ansett som en passende jentefarge. Hørt uttrykket "uskyldsblå"?

Men hvorfor er rosa nå superfeminint og überprinsesseaktig? I 1920-1940-årene opplevde verden store verdenskriger og mannfolkene ble sendt ut for å sloss. Tilbake satt en industri som manglet arbeidere og ensomme kvinner i hjemmene som ble oppfordret til å begynne å jobbe. Blått ble brukt på uniformer og nå assosiert med makt og maskulinitet. Nazistene (uten at jeg tror særlig mange ønsket å bli assosiert med dem på noen måte) mente at rosa var en feminin farge og tvang alle homofile til å gå med rosa trekant. Dette er nok hovedgrunnen til at homsebevegelsen idag blir så sterkt assosiert med denne fargen. Og i etterkrigstiden ble kvinnene oppfordret til "Think pink!" for å understreke deres feminine sider. Og dermed ble fargetradisjonene i den vestlige verden byttet om. Banalt og enkelt.

Du kan lese om dette på ifi.no og Wikipedia.

2 kommentarer:

  1. Akkurat dette var noe jeg fant ut for noen år siden også. Husker jeg kommenterte det i et forum uten å få særlig respons... ;o)

    SvarSlett
  2. Tafatte folk som ikke responderer! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...