© Opphavsrett ©

© Opphavsrett ©
Alle bilder som linker til en ekstern side (altså en ikke-blogspot-adresse), har jeg lånt fra andre steder. Alle andre bilder (de som HAR en blogspot-adresse) er tatt av meg. Det betyr at jeg har alle rettigheter til bildet og at du IKKE får kopiere det.
Hvis du likevel ønsker å bruke et av mine bilder, er du velkommen til å spørre meg om lov. Det er ikke sikkert jeg er like vanskelig som denne teksten kan tyde på. ;)
©

tirsdag 29. juni 2010

Småhektisk

I dag har jeg hatt hektisk telefonaktivitet. Jeg bestemte meg for å kontakte personalavdelingen til min potensielt nye arbeidsgiver for å høre om de kunne være behjelpelige med å finne ut hva jeg skulle tilbys av lønn. Jeg traff på en tilsynelatende eldre dame med Jærdialekt som hadde god tid og ikke altfor oppegående i dagens tekniske verden.

Hvor jobber du, sa du?

Jeg lurte på hvorfor det var viktig, men gav henne svaret.

Skulle du et tilbud, sa du?

Tilbudet fikk jeg telefonisk for nøyaktig ei uke siden, forklarte jeg. Jeg mangler bare papirene slik at jeg kan gjøre meg opp en siste vurdering.

Jeg ser det står at du skulle fått tilbud, men ...

Hun måtte tilslutt finne en kollega og jeg overhørte dem snakke sammen. Endelig bestemte hun seg for at jeg måtte ringe tilbake samme ettermiddag.

Du skjønner det at vi er så få folk for tida. Hun som hadde med dette å gjøre har sluttet i jobben og ei er gått ut i ferie nå, så jeg vet sannelig ikke ...

Men betyr det at den hos dere som har med .... Har dere ingen hos dere for tida som har med nyansettelser å gjøre?? Jeg ble satt helt ut! Hvis de ikke fant papirene mine og rette vedkommende var sluttet og det var DISSE damene som skulle lete ...? Jeg sa at jeg kom til å ringe rundt kl. 14 igjen og avsluttet mismodig samtalen.

Så ringte jeg NITO for å høre om de kunne være behjelpelig med lønnsstatistikk for den byen. Han var naturligvis til lunsj da jeg ringte, men på plass da jeg ringte 12:05. Der måtte han ringe meg tilbake - han var ikke helt sikker på hvor detaljert han kunne hjelpe meg.

Femten minutter før jeg skulle ringe personalavdelingen igjen, ble jeg oppringt av NITO. Han var riktig så behjelpelig nå! Han hadde nemlig snakket med forhandlingsansvarlige i Spekter som nettopp hadde vært i den byen og hadde helt ferske tall å formidle meg. Så flott! De siste tallene gir bare 4000,- mindre i årslønn med 10 års ansiennitet enn det jeg i dag har før årets tillegg! Jeg fortalte NITO-mannen at han hadde fjernet en betydelig vekt fra skuldrene mine. Jeg ble så utrolig lettet! Jeg har gått rundt å fryktet et betraktelig lønnstap på å bytte arbeidsgiver, men det ser ikke ut til å bli så ille likevel. NITO-mannen avsluttet med å ønske meg riktig så lykke til i ny jobb. Hyggelige og hjelpsomme mannen!

Deretter stod personalavdelingen for tur igjen. Jeg presenterte meg og ble avbrutt med "Åja! Det var deg, ja!" - noe jeg ikke kunne avkrefte. Dama var rent sprudlende på telefonen denne gangen. Hun kvitret nesten!

Jo, nå skal du høre her! Vi fant papirene dine! Vi fant kopi av papirene og hun som sluttet på fredag hadde gjort seg ferdig med dem! De skal være sendt tilbake til hun på avdelingen som du har snakket med tidligere allerede torsdag eller fredag.

Så flott da! Kan du se av kopiene hvilken lønn som vil tilbys meg?

Hvor var det nå vi la de papirene ...?

Etter litt leting fant de dem og hun opplyste om en minstelønn etter 10 års ansiennitet på 13 000,- mindre enn det NITO opplyste om. Jeg regner med at det er gamle tall før siste forhandling.

Så spurte jeg, mens jeg hadde henne på tråden, om hun visste noe om de hadde boliger til leie for nyansatte?


Jo, vi har jo den gamle blokka.

Jeg vet ikke om det var affæren med de forsvunne papirene som gjorde henne så medgjørlig og snakkesalig nå, men jeg fikk ihvertfall navn og telefonnummer til hun som har med utleie å gjøre.

I morgen må jeg huske på å ringe boligutleiedama og hun som intervjuet meg for å snakke litt lønn. Jeg ønsker ikke at det skal stå gamle uforhandlede tall i kontrakten min hvis det foreligger nye og bedre tall. Som NITO-mannen sa: "Det er nå du har sjansen til å forhandle om lønna!"

Fem minutter etter at jeg var ferdig med siste telefonsamtale tikket det inn en sms fra min kjære om at det var kommet post fra min sannsynligvis nye arbeidsgiver som lå hjemme og ventet på meg.

Vel hjemme etter dagens dont så jeg at det i papirene stod gamle tall. Men hvor er min dokumentasjon på BCG-vaksinen, tro?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...